Wat is de juiste bandenspanning op je motor?
![Wat is de juiste bandenspanning op je motor?](https://motorpedia.nl/wp-content/uploads/2023/08/bandenspanning-scaled.jpg)
Bandenspanning
Als je een motorrijder bent, weet je hoe belangrijk het is om je banden op de juiste spanning te houden. Je banden zijn immers het enige contact dat je hebt met de weg, en ze bepalen hoe goed je motor stuurt, remt en bochten neemt. Maar hoe weet je wat de juiste spanning is voor jouw banden? En hoe meet je die? In dit artikel geven we je een paar tips om je banden op spanning te houden.
Koud of warm meten?
De juiste bandenspanning voor jouw motorfiets hangt af van verschillende factoren, zoals het type motor, het type band, de belading, de rijstijl en de weersomstandigheden. Een algemeen advies dat vaak wordt gegeven is 2,5 bar in de voorband en 2,9 bar in de achterband. Maar dit geldt alleen bij koude banden! Als je al een stuk hebt gereden, zijn je banden warmer geworden en is de spanning hoger. Daarom moet je altijd je bandenspanning meten voordat je gaat rijden.
Maar dit algemene advies is niet voor elke motorfiets van toepassing. Veel fabrikanten geven de geadviseerde bandenspanning mee in het onderhoudsboekje van je motor. Ook plakken ze vaak een sticker met dit advies ergens op je achterbrug. Het is verstandig om deze aanbevelingen te volgen, want zij weten het beste wat goed is voor jouw motor. Als je geen onderhoudsboekje of sticker hebt, kun je ook online zoeken naar de juiste bandenspanning voor jouw motor.
![](https://motorpedia.nl/wp-content/uploads/2023/08/bandenspanning-1024x625.jpg)
Meten is weten
Om je bandenspanning te meten, heb je een bandenspanningsmeter nodig. Dit is een klein apparaatje dat je op het ventiel van je band zet en dat de druk in bar of psi aangeeft. Je kunt een bandenspanningsmeter kopen bij een motorzaak of online bestellen. Sommige tankstations hebben ook een bandenspanningsmeter die je gratis kunt gebruiken.
Het is belangrijk om regelmatig je bandenspanning te controleren, bijvoorbeeld elke twee weken of voordat je een lange rit gaat maken. Een te lage of te hoge bandenspanning kan namelijk nadelige gevolgen hebben voor je rijgedrag, je veiligheid en de levensduur van je banden. Een te lage bandenspanning zorgt voor meer rolweerstand, meer slijtage, minder grip en een langere remweg. Een te hoge bandenspanning zorgt voor minder contactoppervlak met de weg, minder comfort, meer kans op lekrijden en ongelijkmatige slijtage.
Veilig rijden
Als je merkt dat je bandenspanning te laag of te hoog is, kun je die aanpassen met een fietspomp, een compressor of een luchtpomp bij een tankstation. Zorg ervoor dat je niet te veel of te weinig lucht in je banden doet. Volg altijd de aanbevelingen van de fabrikant of gebruik je gezonde verstand.
Veel plezier en veilige kilometers op je motor!
#motorfiets #bandenspanning #rijtips #motorpedia.nl
Geef een reactie